درمان زگیل تناسلی

مجله پزشکی و سلامت

بررسی مقالات پزشکی

درمان زگیل تناسلی

mm
مجله پزشکی و سلامت بررسی مقالات پزشکی

درمان زگیل تناسلی

دکتر علیرضا رضایی
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری

درمان زگیل تناسلی

ما در این مطلب سعی داریم خیلی خلاصه و مفید شما را با روش های درمان زگیل و راه های از بین بردن آن آشنا کنیم . اما در همین ابتلا گفتن این نکته به نظرم مهمه :  تا این لحظه که در حال نگارش این مقاله هستم هیچ راه درمان قطعی ای برای از بین بردن زگیل پیدا نشده . 

قبل از مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میکنیم اطلاعاتی درباره زگیل و یا همان ویروس اچ پی وی کسب نمایید. برای این کار مشاهده این ویدیو پادکست که معرفی بیماری زگیل تناسلی است پیشنهاد میشه.

با توجه به اینکه در خیلی مواقع نشانه‌های زگیل تناسلی کاملا خاموش هستند و نمی‌توانید آنها را تشخیص بدهید، بهتر است برای تشخیص به سراغ متخصص بروید. متخصص در این شرایط چند راه حل برای شما دارد:

  • تست با محلول: محلولی خاصی روی پوست مالیده می‌شود که در صورت آلوده بودن بدن به hpv، رنگ پوست تغییر می‌کند.

  • تست پاپ: یک تست که با نمونه‌گیری از بدن شما و ارسال نمونه برای آزمایش همراه است.

  • تست DNA: تست DNA هم اصولا برای خانم‌ها و روی سلول‌های دهانه رحم انجام شده و می‌تواند وجود HPV های خطرناک را نشان دهد.

بعد از آنکه متوجه شدید که ویروس HPV  مبتلا هستید میبایست به درمان آن بپردازید . 

اگر در سطح پوست خود زگیل مشاهده میکنید ، راه های زیر به شما پیشنهاد میشه

راه های درمان زگیل تناسلی

اول از همه این نکته مهم را بدانید که زگیل تناسلی حاصل ورود ویروس HPV به بدن است و تا الان دانشمندان بیشتر از 100 تیپ از ویروس HPV را در جهان تشخیص داده‌اند!

حالا با این پیش‌زمینه، بیایید به سراغ بررسی راه  و روش درمان زگیل تناسلی برویم:

 درمان های خانگی زگیل تناسلی

همانطور که بالاتر هم گفتیم، تا الان درمان قطعی برای HPV به دست نیامده اما درمان‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، ممکن است زگیل‌ها را از روی پوست بدن شما از بین ببرند. (ویروس در بدن شما باقی خواهد ماند.) از جمله درمان‌های خانگی به این شرح هستند:

  • سرکه سیب: یک پنبه آغشته به سرکه سیب را به آرامی به روی زگیل ها بمالید ، بعد از چندین بار تکرار احتمالا تاثیرات مثبت آن را خواهید دید.

  • مصرف ویتامین‌های B9 و B12: برای مقاوم شدن بدن در برابر ویروس HPV  سعی بر مصرف مواد غذایی داشته باشید که ویتامین های B9  و  B12  در آن هست.

  • درمان زگیل تناسلی با آلوئه‌ورا: یک تکه پنبه را به آلوئه ورا آغشته کرده و یک شبانه روز به روی زگیل قرار دهید ، بعد از چند بار استفاده تاثیر آن را تا حدودی خواهید دید.

  • درمان زگیل تناسلی با عصاره سیر: عصاره سیر را روی زگیل‌ها قرار بدهید. بعد از چند بار تکرار این کار ، تاثیر آن را به روی زگیل هواهید دید.

پماد درمان زگیل تناسلی 

چند پماد مختلف برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از دستور متخصص، از آنها استفاده نکنید:

سین کاتچینها : از عصاره ی چای سبز گرفته می شود. این پماد را 3 بار در روز و به مدت بیش از 16 هفته بر روی زگیل ها بمالید. زمانی که پماد بر روی پوست قرار گرفته ، از هرگونه رابطه جنسی اجتناب کنید.

ایمیکویمود : کرمی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به کار می رود. این کرم را شب ها قبل از خواب به سطح زگیل بمالید و این درمان را 3 بار در هفته و به مدت 16 هفته ادامه دهید. قبل از استفاده ناحیه مورد نظر را خوب شستشو دهید. همچنین در طول دوره ی درمان با ایمیکوییمود از برقراری رابطه ی جنسی خودداری کنید زیرا که وجود این کرم بر روی پوست می تواند اثر کاندوم ها و دیافراگم را ضعیف کند.

ژل پودوفیلاکس :این ژل برای از بین بردن زگیل طراحی شده است. پس از استعمال این ژل ها، صبر کنید تا منطقه ی مورد نظر به صورت طبیعی خشک شود.
استفاده از این ژل برای درمان زگیل های گردن رحم، واژن یا کانال مقعد توصیه نمی شود. چنانچه از این ژل به مقدار زیادی استفاده شود و یا پس از استعمال آن اجازه ی خشک شدن به آن را ندهید، ممکن است ژل با دیگر نواحی تماس یافته و عوارض جانبی آن گسترش یابد. در حال حاضر بخاطر عوارض جانبی این ژل ، پزشکان دیگر آن را پیشنهاد نمیدهند. پس حتما قبل از مصرف پیش پزشک متخصص بروید.



درمان زگیل تناسلی با روش های دیگر

علاوه بر راهکارهای بالا، درمان‌هایی هم برای زگیل وجود دارند که به شرح زیر میباشد:

  • منجمد کردن زگیل‌ها: در این روش که کرایوتراپی هم نام دارد، زگیل‌های روی پوست منجمد می‌شود، سپس یک سری تاول در کنارشان ایجاد شده و در نهایت بعد از مدتی، زگیل‌ها همراه با تاول‌ها از بین رفته و پوست جدید به وجود می‌آید. این روش درمان زگیل توصیه اکثر متخصصین میباشد.

  • الکتروکوتر: در این روش پزشک زگیل‌های روی سطح پوست را به کمک یک جریان الکتریکی نسبتا خفیف، می‌سوزاند. از این روش معمولا برای زگیل ها بزرگ استفاده میشود.

  • حذف زگیل‌ها: در این راهکار درمانی، پزشک بخش مورد نظر را بی‌حس کرده و سپس زگیل‌ها را برداشته و حذف می‌کند. یا به نوعی با جراحی سعی زگیل را از سطح پوست برمیدارد. این عمل معمولا سرپایی میباشد.

  • درمان زگیل تناسلی با اسید : متخصص برای برای از بین بردن زگیل ها از تری کلرو استیک اسیدها یا بیکلرواستیک اسید ها استفاده خواهد کرد.به این صورت که مقدار کمی از این اسید ها را یک بار در هفته بر روی زگیل ها قرار میدهد. پس از چند جلسه زگیل از سطح پوست حذف میشود. این روش بهترین روش برای نابودی زگیل هایی است که کوچک و در نواحی مرطوب است و همچنین می تواند در درمان زگیل های نواحی واژن و مقعد نیز استفاده شود.

 

درمان یا پیشگیری؟

 

بعد از همه اینها، باید بگوییم در مورد بیماری HPV پیشگیری بسیار کار بهتری و عاقلانه تری نسب به درمان است. اولین راهکار پیشگیری از این بیماری، نداشتن رابطه جنسی پر خطر و استفاده از کاندوم و... میباشد.

علاوه بر این موارد، شما می‌توانید برای کاهش احتمال دچار شدن به ویروس HPV که ممکن است به سرطان نیز تبدیل شود ، واکسنHPV  و یا با نامی دیگر واکسن زگیل تناسلی یا نام تجاری آن واکسن گارداسیل را تزریق نمایید. و یا حتی اگر در حال حاضر به این ویروس دچار هستید ، برای نرمال ماندن شرایط و وخیم تر نشدن آن میتوانید این واکسن را تزریق نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنم این مقاله  که در رابطه با واکسن HPV میباشد را مطالعه کنید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 12 خرداد 1400 | 15:59 | نویسنده : mm |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.